معرفی سنگ پاندای چینی یا طرح پاندا (پاندا وایت_پاندا بلک) Panda white _ Panda black

Panda white _ Panda black

بی شک یکی از زیباترین و پرکاربردترین سنگ‌های موجود در بازارهای جهانی و همچنین یکی از پرطرف‌دارترین آن‌ها سنگ پاندای چینی یا طرح پاندا می‌باشد. سنگ پاندا با جنسیت کریستال از جمله سنگ‌های کشور چین می‌باشد که دارای زمینه رنگی سفید و مشکی به‌صورت بوک مچ یعنی دوتایی و به‌صورت فورمچ یعنی چهارتایی فرآوری می‌شود. سنگ پاندا به دو صورت در بازار شناخته شده است:

1- سورت پاندا وایت یعنی قسمت روشنی سنگ نسبت به شال‌های مشکی بیشتر باشد.

2- سورت پاندا بلک یعنی سورت تیره و شال‌های تیره نسبت به رنگ روشنان بیشتر باشد البته این سورت بندی در بازار بیشتر به این دلیل نام‌گذاری شده تا تشخیص این دو سورت از این سنگ‌ها راحت‌تر باشد.

دلیل محبوبیت

  • اول به‌خاطر رنگ منحصربه‌فرد ( یعنی در قسمت‌های تیر و روشنی سنگ ناخالصی خیلی کمی وجود دارد و زمینه تیره آن به‌صورت کاملاً سیاه و زمینه روشن آن به‌صورت کاملاً سفید می‌باشد و این دورنگ به‌صورت یک‌دفعه و از همدیگر جدا شده است نه به‌صورت تدریجی )
  • دوم به‌خاطر جنسیت کریستالی که دارد باعث شده بتوان سنگ را در انواع فضاها و پروژه‌ای خاص و لاکچری و همچنین ساختمان‌های تجاری و اداری همچنین در فضاهای خاصی مثل قسمت صفحه کابینت، جزیره، آیلند و آشپزخانه استفاده کرد.

همچنین در فضایی سرویس و حمام و همچنین روشویی‌های سرویس بهداشتی و یا در قسمت‌های لابی در قسمت بدنه و یا کف و همچنین در قسمت‌های ورودی ساختمان و یا قسمت‌های رزروشن هتل‌ها و همچنین در قسمت بدنهٔ استخرها و یا در قسمت دکور و یا دیزاین مغازه‌ها و یا در قسمت میزهای ناهارخوری و پذیرایی و قسمت‌های پشت تلویزیون و یا تی وی و یا تی وی روم‌ها می‌توان استفاده کرد.

در سال‌های گذشته سنگ پاندای چینی به‌صورت بریده (یعنی به‌صورت اسلب فرآوری شده) به کشور ما وارد می‌شد. ولی در سال‌های اخیر این سنگ به‌صورت کوپ نیز وارد کشور شده است و در داخل کشور خودمان بریده و فرآوری می‌شود.

ولی کشور چین بیشتر مایل است این سنگ به‌صورت بریده و به‌صورت فرآوری کامل به بازار عرضه شود نه به‌صورت خام و کوپ، به همین خاطر این سنگ را اکثراً با فرآوری کشور خود چین در کشورهای دیگر مشاهده می‌کنید.

یکی از نقاط ضعف سنگ پاندا قیمت بالای این سنگ می‌باشد که اکثر خریداران این سنگ پاندا به دنبال سنگ‌هایی با این طرح نقش و یا شبیه این در میان سنگ‌های ایرانی می‌باشند تا بتوانند با قیمت کمتری همان طرح را در پروژه‌های خود اعمال کنند.

سنگ‌های مشابه سنگ پاندای چینی

سنگ‌هایی که از لحاظ رنگی شبیه به این سنگ هستند را می‌توان به سنگ منطقه قروه یا سنگ سایمون و یا سنگ منطقه الیگودرز با طرح سفید و مشکی و آبی اشاره کرد. البته این سنگ‌ها دقیقاً شبیه سنگ پاندای چینی نمی‌باشد ولی می‌تواند نزدیک‌ترین گزینه به آن باشد.

سنگ پاندا به دلیل اینکه شال‌های سفید و یا مشکی به‌صورت کاملاً واضح در سطح سنگ نقش بسته است مورداستفاده قرار می‌گیرد. ولی سنگ‌های ایرانی دیگری هم وجود دارد که با همین خصوصیت اما با رنگ‌های دیگر متواند جایگزین این سنگ باشد.

این سنگ در حال حاضر با میانگین قیمت حدوداً بین ۴ تا ۵ میلیون تومان بر مترمربع فروخته می‌شود که می‌توان سنگ‌های ایران را، البته با اختلاف رنگ و طرح در سنگ‌های الیگودرز و قروه با قیمت بسیار پایین‌تر جایگزین سنگی پاندای چینی کرد.

از دیگر موارد مورداستفاده سنگ پاندا و یا طرح پاندا می‌توان قسمت‌های مثل

  • پله و یا دستگاه پله
  •  قسمت‌های ورودی ساختمان
  • صفحه کابینت آشپزخانه و یا جزیره و آیلند
  • میز ناهارخوری و پذیرایی و یا عسلی کنار مبلی یا میز کنفرانس و یا اداره
  • بدنه یا دیوار لابی و هم چنین ورودی و یا سردرهای ورودی پروژه مسکونی تجاری یا هتل‌ها
  • سرویس حمام و یا روشویی‌ها
  • کفسازی مغازه‌ها برای جلب‌توجه و یا لابی‌ها