سنگ مناسب کف پارکینگ

بحث خیلی مهمی که در میان طراحان و آرشیتکت‌ها و همچنین ساختمان‌سازها مطرح می‌شود این است که در انتخاب متریال برای سنگ مناسب کف پارکینگ و یا کف حیاط چه متریالی می‌توانند استفاده کنند بحث پارکینگ و یا حیاط ساختمان که به‌صورت روباز و یا بسته باشد در این قضیه گنجانده می‌شود

ازچه سنگ‌هایی برای پارکینگ استفاده کنیم

قسمت پارکینگ ساختمان و یا حیاط همچنین پیاده‌رو به دلیل رفت‌وآمد و هم چنین عبور و مرور افراد و ماشین‌ها و سنگینی وزن بر روی این قسمت‌ها بسیار حائز اهمیت است که از چه متریالی استفاده شود.

 کسایی که قصد استفاده از سنگ را برای قسمت کف پارکینگ و یا کف حیاط را دارند باید به این نکات توجه کنند که از سنگ‌هایی که با ضخامت سه سانت باشند استفاده کنند چراکه ضخامت بیشتر سنگ در طول عمر آن مؤثر بوده و مقاومت فشاری بیشتری متحمل می‌شود. البته از سنگ‌های گرانیت ضخامت ۲ سانت هم در پارکینگ‌ها استفاده می‌شود که بهتر است با ضخامت بیشتر استفاده شود.

برای جلوگیری از لیز خوردن بر روی سنگ چه باید کرد

نکته‌ای دیگر که در استفاده سنگ در کف پارکینگ و حیاط باید به آن توجه کرد این است که بحث لغزش و سایش آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، معمولاً برای جلوگیری از سرخوردن و یا لیز خوردن بر روی این سنگ‌ها طرح‌های الگوی شکل و یا فرآوری‌های خاص انجام می‌شود تا از لیز خوردن و یا سرخوردن جلوگیری شود. طرح‌های الگویی شکل بر روی سنگ‌ها به‌صورت سلیقه‌ای بود و تنوع آن در بازار بسیار زیاد است.

فرآوری‌های خاصی همچون فلیم و یا سندبلاست و یا بوش همر شدن سنگ از جمله فرآوری‌های هستند که بر روی سنگ‌ها انجام می‌شود تا در محیط‌هایی که لازم باشد استفاده شود. این نوع فرآوری‌ها برای قسمت‌های تراس‌ها، پیاده‌روها، پارکینگ‌ها، حیاط‌ها و دیواره‌های بیرونی نیز و همچنین آب‌نماها استفاده می‌شود.

فراوری فلیم

فرآوری فلیم به فراوری گفته می‌شود که با حرارت آتش به‌صورت مستقیم بر روی سطح سنگ زده شده تا سطح سنگ را از حالت ساب صیقل به‌صورت برجسته تغییر دهد.

فراوری سندبلاست

 همچنین فرآوری سندبلاست به‌نوعی فرآوری گفته می‌شود که با فشار ماسه و سنگ و مواد دیگر به سطح سنگ زده شده سطح سنگ را از حالت برجسته به حالت زبری درمی‌آورد.

فراوری بوش همر

فراوری بوش همر نوعی فرآوری می‌باشد که با لقمه‌های مخصوص بر روی سطح سنگ حرکت کرده و سطح سنگ را به‌صورت حفره‌های ریز و یا سوزن‌سوزن درآورده و سطح سنگ را برجسته می‌کند این فناوری‌ها از فرآوری‌های متداول بازار بود و از آن در قسمت‌های اشاره شده استفاده می‌شود.

 فراوری فلیم که با حرارت آتش می‌باشد نسبت به فراوری بوش همه و سندبلاست از لحاظ قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر بود و معمولاً بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد لازم به ذکر است فرآوری فلیم بیشتر بر رویه گرانیت‌ها برای قسمت پارکینگ استفاده می‌شود ولی محدودیتی نداشته و بر روی دیگر سنگ‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فرآوری فلیم به دلیل حرارت خیلی زیاد و مستقیم بر روی سنگ، آن را آسیب‌پذیر کرده و بهتر است از سنگ‌های با مقاومت بالا با این فناوری استفاده کرد.

فرآوری‌های اشاره شده در قسمت‌هایی همچون رمپ ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد چراکه در قسمت رمپ ساختمان مسئله اصطکاک بسیار حائز اهمیت بوده و در فصل سرما قسمت رمپ ساختمان دچار یخ‌زدگی، برف‌وباران می‌شود و باید از سنگ‌هایی با فرآوری‌های اشاره شده استفاده شود تا مانع از سرخوردن و لیز خوردن ماشین در قسمت رمپ ساختمان شود.

 نکته‌ای که در استفاده از ابعاد در سنگ مناسب کف پارکینگ مطرح می‌شود این است که محدودیت خاصی وجود ندارد و می‌توان سنگ‌های تایل با ابعاد کوچک و بزرگ و همچنین سنگ‌های طولی با عرض‌های مختلف را در پارکینگ استفاده کرد.