در چندسال اخیری که استفاده از سنگ های اسلب در پروژه های ساختمانی و تجاری بسیار رونق گرفته است، تولیدکنندگان سنگ های ساختمانی هر روز به فکر نوآوری در فرآوری و تولیدات خود می باشند.
فرآوری بوکمچ و فورمچ سنگهای اسلب، در زمان اپوکسی و ساب سنگ، نهایی و مشخص می شود. سنگ های بوکمچ به صورت دوتایی قرینه هستند و هر دو سنگ اسلب تمام خطوط آن در امتداد یکدیگر قرار می‌گیرند. در فرآوری بوکمچ و یا فورمچ کردن سنگ های اسلب، هر چهار ضلع با یکدیگر قرینه بوده و به راحتی می توان طرح دلخواه انتخاب کرد. به زبان ساده تر در یک سنگ بوکمچ چهار طرح برای انتخاب وجود دارد.
فرآوری فورمچ هم در امتداد سنگهای بوکمچ هست. ولی این بار ۴ عدد سنگ با یکدیگر قرینه بوده و یک طرح و نقش را تشکیل می دهند. این بوکمچ بودن و فورمچ سنگ تا زمانی که تعداد سنگهای اسلب دقیقا پشت سر هم تکرار شود اجرا می شود.
معمولاً سنگهای بوکمچ و فورمچ در زمان تولید شماره گذاری می شود، تا در زمان انتخاب سنگ، مشتری به راحتی تعداد سنگ های ردیف شده از بوکمچ خود را بتواند انتخاب کند.

ابعاد سنگ اسلب

ابعاد سنگ های اسلب به کوپ خامی که برش خورده است، بستگی دارد. بزرگترین ابعاد سنگ اسلب 2×3 می باشد که این عدد به صورت استثنا می تواند در حد چند سانت بیشتر شود. معمولاً در سنگهای اسلب سنگ هایی با جنسیت گرانیت، در ابعاد بزرگتری تولید و فرآوری می شود.
ابعاد سنگ، تعیین کننده بوکمچ شدن سنگ نیست و سنگهای اسلب با هر نوع ابعادی می‌تواند در مرحله تولید، عملیات بوکمچ و فورمچ را روی آن انجام دهند.

مزیت سنگ های بوکمچ

در حال حاضر اکثر سنگ هایی که به نحوی دارای خط، نقش یا رنگی هستند، در زمان تولید، بوکمچ و یا فورمچ می شود.
این ویژگی در قیمت سنگ تاثیر زیادی ندارد. یعنی بوکمچ و فورمچ بودن سنگ در بعضی از سنگ ها به طور حتم باید اجرا شود. در غیر این صورت ارزش و اهمیت سنگ به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین بوکمچ و فورمچ بودن سنگ نباید در افزایش قیمت سنگ تاثیر زیادی داشته باشد.

چه سنگ هایی بوکمچ نیستند؟

معمولا رنگ های ساده و بدون طرح را در مرحله تولید، از عملیات بوکمچ و فورمچ استفاده نمی کنند. برای مثال سنگ دهبید، سنگ چهرک و یا سنگ آرک بیرجند از سنگهای ساده و بدون طرحی هستند که معمولاً در کف سازی ها استفاده شده و نیازی به بوکمچ و فورمچ بودنشان نیست.

مزایای سنگ بوکمچ و فورمچ

زمانی که سنگ به صورت قرینه باشد، طرح و نقش خود را به خوبی نشان می‌دهد و باعث خرید سریع تر و راحت تر مشتری خواهد شد. همچنین زمانی که سنگ اسلب از خطوط، رنگ و یا نقش ضعیف برخوردار باشد، با عملیات بوکمچ و فورمچ این ضعف سنگ را می توان به فرصت تبدیل کرد و از آن یک طرح و نقش جدید بوجود آورد.
سنگهای سلب باعث شده است سنگ بتواند رنگ و طبیعت خود را به راحتی نشان دهد و با عملیات بوکمچ و فورمچ این مهم، دو چندان شود.