واژه ی اسلب در لاتین به معنای قطعه، ورق و برگ می باشد. سنگ اسلب از انواع سنگ ورقه ای بزرگ در جنسیت های مختلف است.
سنگ اسلب یک مدل برش از سنگ در ابعاد و اندازه های بزرگ است که باعث می شود سنگ ها در این قطعه بتوانند رنگ، طرح و نقش طبیعی خود را به خوبی نشان دهند.

ابعاد سنگ اسلب

سنگهای اسلب از ابعاد های متفاوتی برخوردار می باشد و بسته به اینکه از چه کوپ خامی برش خورده شده باشد ابعاد آن نیز متغیر است. تقریباً بزرگترین ابعاد سنگ اسلب طبیعی در ایران 2×3 می باشد که گاهی این مقدار می‌تواند بیشتر شود. معمولا ابعاد بزرگ سنگ اسلب در سنگ های گرانیت تهیه و تولید می گردد و در سنگ های مرمریت و چینی این ابعاد کمتر خواهد شد. سنگ گرانیت با دستگاه وایر کات بریده شده و سنگهای اسلب چینی، مرمریت، تراورتن با دستگاه اره بریده و آماده سازی می شود.

بوکمچ و فورمچ به چه معناست؟

بیشتر سنگ های اسلب بعد از برش و در زمان فرآوری از عملیات بوکمچ و فورمچ استفاده می شود تا رنگ و نقش طبیعی سنگ بهتر و جذاب تر دیده شود.
بوکمچ و فورمچ بودن سنگ یعنی وقتی دو سنگ را کنار هم قرار دهیم دقیقاً از هر چهار طرف قرینه باشد. همچنین فورمچ بودن سنگ یعنی وقتی چهار سنگ از یک سنگ را کنار هم قرار دهیم دقیقاً قرینه و یک طرح و نقش را تشکیل دهد.
عملیات بوکمچ و فورمچ در سنگ علاوه بر اینکه زیبایی سنگ را دو چندان می کند، باعث می شود در زمان اجرا زمانی که طول یا عرض محل نصب سنگ اسلب بیشتر از سنگ باشد، به راحتی با عملیات بوکمچ و فورمچ طرح و نقش سنگ، دقیق و ظریف انجام شود.
بوکمچ و فورمچ بودن سنگ اسلب در تمامی جنسیت های سنگ اعم از گرانیت، چینی، مرمریت، و تراورتن انجام می شود و محدودیتی در جنسیت سنگ طبیعی محسوب نمی شود.

کاربرد سنگ اسلب

سنگ های اسلب باعث شده طراحان داخلی در فضاهای داخلی مانند کفسازی بدنه و یا حتی در نمای ساختمان با استفاده از قطعه های سنگ اسلب بتوانند زمان اجرای کار را افزایش و زیبایی بیشتری به فضای مورد نظر خود بدهند.

  • در نمای ساختمان
  • در کفسازی ساختمان
  • صفحه کابینت
  • آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام
  • پارکینگ ها
  • بدنه ها و لابی ها
  • کف آسانسور و…