سنگ مرمریت

وجود ناخالصی در سنگ مرمریت باعث می‌شود این سنگ‌ها بر اساس میزان کربنات منیزیم موجود در آن‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم شوند. چند نمونه از این زیردسته‌ها عبارتند از:

– سنگ مرمریت چینی: این سنگ بافتی مشتمل بر بلورهای ریز و هم‌اندازه دارد و به دلیل دگرگونی کمتری نسبت به سنگ کریستال، ساخته شده است. سنگ مرمریت چینی شامل سه دسته چینی سفید، چینی خاکستری و چینی کریستال است.

– سنگ مرمریت کریستال: سنگ مرمریت کریستال نسبت به سنگ مرمریت چینی و سنگ کریستال دارای دگرگونی‌های شدیدتری است و بافت آن از دانه‌های درشت و هم‌اندازه تشکیل شده است.

– سنگ مرمریت ابری: مرمریت ابری در دماهای بالا دگرگونی می‌یابد و کانی‌های روشن و تیره به صورت نوارهای غیرهم‌راستا در بافت آن مشاهده می‌شود.

سنگ‌های مرمریت با کیفیت از سطح بسیار بالایی تا درجه یک و درجه دو عرضه می‌شوند. کیفیت سنگ مرمریت به معادن استخراجی بستگی دارد و هر درجه کیفی برای کاربردهای خاص مناسب است.

به طور کلی، سنگ مرمریت دارای سختی بین گرانیت و تراورتن است. استفاده اصلی از سنگ‌های مرمریت در داخل ساختمان و کف است، البته استفاده از مرمریت در کف برای مکان‌های با رفت‌وآمد بسیار زیاد مناسب نیست. همچنین، مرمریت در برابر اسید آسیب‌پذیر است و در محیط‌های با رطوبت زیاد و طولانی مدت ممکن است تغییر کند و فرسایش پیدا کند.

از نکات مهم برای نگهداری از سنگ‌های مرمریت، محافظت از پشت سنگ در برابر رطوبت و تمیزکردن سطح آن از آلودگی‌ها است.

معادن سنگ مرمریت

سنگ مرمریت هرسین: مرمریت هرسین یکی از انواع باارزش مرمریت است که با تبلور مجدد سنگ آهک به وجود می‌آید. آن دارای زیبایی خاص، استحکام و مقاومت بالا در برابر فرسایش و گرما است.

مرمریت کاشمر: این نوع مرمریت در شهرستان کاشمر واقع در خراسان رضوی موجود است و به همین دلیل به نام مرمریت کاشمر شناخته می‌شود. این نوع مرمریت رنگی درخشان و خاص دارد و طرح‌هایی از خطوط کریستالی و شاخ‌گوزنی در بافت آن وجود دارد.

مرمریت گلدن بلک: این نوع مرمریت در نقاط مختلف کشور وجود دارد، مانند شهرهای محلات، یزد و کاشان. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع مرمریت دارای زمینه‌ی مشکی (بلک) یا نوک‌مدادی با خطوط طلایی (گلدن) و سفید است. بنابراین مرمریت گلدن بلک به راحتی تشخیص داده می‌شود و برای مصارف تزیینی بسیار پرکاربرد است. اما در نمای بیرونی ساختمان‌ها بهتر است از آن استفاده نشود، زیرا در برابر سرما و باران رگه‌های آهکی خود را از دست می‌دهد و دچار تغییراتی می‌شود.

مرمریت خوی: این یکی از معروف‌ترین انواع سنگ مرمریت در کشور است و از معادن شهر خوی در آذربایجان بدست می‌آید. این مرمریت بافت بسیار فشرده، دوام، مقاومت و کیفیت بالا و در نتیجه قیمت بالا دارد.

مرمریت آباده: معادن این نوع مرمریت در منطقه‌ی ابرکوه در استان یزد قرار دارد. مرمریت آباده جزو دسته‌ی مرمریت‌های روشن است که برای راه‌پله‌ها، پاگرد، کف و… استفاده می‌شود و قیمتی مناسب دارد.

مرمریت پر طاووسی: این نوع مرمریت نیز با داشتن رنگ و طرحی زیبا در کنار قیمتی مناسب، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مرمریت پر طاووسی با رنگ‌های کرم و زیتونی و طرحی شبیه به پرهای طاووس یافت می‌شود.