سنگ مرمر از دیرباز جزء سنگ های لوکس و گران قیمت ساختمانی محسوب می شده است و با توجه به معادن متعدد سنگ مرمر در ایران و تنوع بسیار بالای سنگ مرمر، از قدیم در فضای مختلف ساختمان کاربرد های فراوانی داشته است.
مهم ترین ویژگی سنگ مرمر که آن را از بقیه سنگ های ساختمان جدا می کند، خاصیت عبور نور این سنگها است که در رنگهای مختلف می‌تواند این میزان عبور نور تغیر کند. سنگ های مرمر غالباً به صورت اسلب فرآوری و تولید می شود ولی ابعاد تایل سنگ های مرمر با ضخامت های متغیر و همینطور استفاده در سنگ قبرها، از دیگر کاربردهای سنگ مرمر می باشد.
سنگهای اسلب مرمر هم مانند اکثر سنگهای اسلب دیگر در زمان تولید، از فرآوری بوکچ و فورمچ استفاده می کند تا در زمان اجرا و نصب،زیبایی آن دو چندانی شود. سنگهای مرمر علاوه بر خاصیت عبور نور یک ویژگی مهم دیگر را در خود جای داده اند و آن میزان جذب آب ناچیز در سنگهای مرمر می باشد که باعث می شود به توان سنگ را در فضای مختلف مثل آشپزخانه، سرویس و حمام، نمای ساختمان، لابی و همین طور کف استفاده کرد.

قیمت سنگ مرمر

قیمت سنگ های مرمر بسته به نوع سنگ مرمر، رنگ سنگ، ابعاد سنگ مرمر و ضخامت آن متغیر است.
سنگهای اسلب مرمر بسته به اینکه از چه معدنی استخراج شده باشد و اینکه میزان درصد ناخالصی در سنگ مرمر چقدر بوده یا میزان‌ درصد مرمر در سنگ اسلب چقدر است، تغییر می کند. برای نمونه سنگهای اسلب مرمر آبی طبیعی و سنگ اسلب مرمر آبی رنگ شده از لحاظ قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. همینطور سنگ اسلب مرمر صورتی طبیعی با سنگ اسلب مرمر صورتی رنگ شده دارای تفاوت قیمت با یک دیگر هستند.
به طور کلی هرچه سنگ اسلب مرمر از نظر جنسیتی حجم مرمر بیشتری را دارا باشد و میزان ناخالصی کمتری داشته باشد از نظر قیمت بالاتر است. سنگ مرمر سفید کرم ، سنگ مرمر آبی و سنگ مرمر صورتی از جمله سنگ های گرانقیمت محسوب شده که هم به صورت اسلب و هم به صورت کوپ به فروش می رسد.
به خاطر قیمت بالای سنگ های مرمر آبی و همینطور مرمر صورتی، تولیدکنندگان سنگ های اسلب در زمان فرآوری سنگ های مرمر سفید، با استفاده از اپوکسی، رنگ سنگ های مرمر سفید را به رنگ آبی و صورتی تغییر داده تا مشتری بتوانند با قیمت مناسب تر سنگ مرمر آبی و صورتی را خریداری کنند.
از لحاظ قیمت سنگ های مرمر معمولاً از سنگهای چینی، مرمریت و تراورتن قیمت بالاتری داشته و به همین خاطر در فضاهای کوچک مثل لابی، ورودی، تی وی، کانترتاپ و غیره بیشتر استفاده می شود.

کاربرد سنگ مرمر

لابی ساختمان
تی وی روم ها
آشپزخانه، صفحه کابینت و کانتر تاپ و سرویس ها
نمای ساختمان
کفسازی ساختمان
پله و بدنه پله
کف و کنار آسانسور