سنگ چینی لایبید و زمرد

سنگ چینی لایبید و زمرد از جمله سنگ‌های شناخته شده و قدیمی ایران است که از دیرباز در صنعت ساختمان کاربرد دارد.

سنگ چینی کریستال لایبید

 دلیل اینکه سنگ چینی و کریستال لایبید با دو جنسیت چینی و یا کریستال در بازار معرفی می‌شود این است که منطقه لایبید و معادل لایبید دارای تنوع رنگی و همین‌طور جنسیتی مختلفی هستند که بعضی از سنگ‌های لایبید دارای دانه‌بندی درشت و بعضی از سنگ‌ها دارای دانه‌بندی ریزتر و فشرده‌تر می‌باشد به همین خاطر سنگ لایبید را با جنسیت چینی و کریستال معرفی می‌کند.

سنگ چینی لایبید از جمله سنگ‌هایی بوده که از زمان‌های خیلی قدیم جز سنگ‌های پرمصرف در صنعت ساختمان و همین‌طور در نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

تنوع رنگی و ابعادی سنگ چینی لایبید و زمرد

سنگ‌های لایبید دارای تنوع رنگی بسیار بالایی و همین‌طور دارای زمینه رنگی روشن و همین‌طور آبی می‌باشد. البته منطقه لایبید که از مناطق استان اصفهان می‌باشد تنوع گسترده‌ای از رنگ‌ها را در خود جای‌داده است و در حال حاضر باتوجه‌به تجهیزات جدید، اکتشافات و بهره‌برداری‌های بالا از این معادن باعث شده هر روز شاهد رنگ‌های شگفت‌انگیز و جدیدتری از این معادن باشیم.

یکی از دلایل موفقیت و مصرف بالای سنگ لایبید از گذشته تا به امروز داشتن تنوع ابعادی مختلف در تولید این سنگ می‌باشد چراکه سنگ‌های لایبید در انواع و اقسام و ابعاد تولید می‌شود. البته در سال‌های اخیر سنگ‌های لایبید همانند سنگ‌های دیگر در ابعاد اسلب تولید شده و باعث شده تنوع رنگی خود را در ابعاد اسلب بیشتر نشان دهد و همین‌طور مشتریان و خریداران سنگ که به دنبال سنگ خاص و یا سنگ‌های آبی و یا زمینه رنگی سفید و آبی و همین‌طور خاص باشند از این سنگ در پروژه‌های خود استفاده کنند. سنگ‌های چینی و یا کریستال لایبید به دلیل تنوع رنگی منحصربه‌فرد خود به‌صورت بوکمچ و یا فورمچ در تولید اسلب فرآوری می‌شود.

یکی از عوامل تأثیرگذار قیمت بر روی سنگ‌های اسلب چینی و کریستال لایبید (رنگ و همین‌طور ابعاد سنگ می‌باشد). هرچه ابعاد این سنگ به استانداردهای مشخص شده نزدیک‌تر باشد و همین‌طور زمینه رنگی آن از ناخالصی کمتری برخوردار باشد یعنی درصد زردی در این سنگ از مشخصات منفی این سنگ به‌حساب می‌آید در سنگ کمتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است.

کاربرد و مصارف

سنگ چینی کریستال لایبید در فضایی که در معرض رطوبت باشد مثل آشپزخانه‌ها سرویس‌های بهداشتی، صفحه کابینت‌های آشپزخانه و همین‌طور مسترها و حتی نمای ساختمان از این سنگ استفاده می‌شود.

یکی از کمیاب‌ترین و منحصربه‌فردترین سنگ‌های چینی (سنگ چینی و کریستال لایبید) می‌باشد که در سال‌های اخیر به صادراتی خوبی به دیگر کشورها داشته است.

یکی از بارزترین خصوصیات سنگ چینی لایبید و زمرد فرآوری آن در ابعاد اسلب و همین‌طور بوکمچ و یا فرمچ بودن آن و همین‌طور جذب آب پایین و البته ساب پذیری بالا باعث شده از این سنگ به‌عنوان یک سنگ خاص و منحصربه‌فرد یا به‌اصطلاح لاکچری در پروژه‌های بزرگ ویلایی و آپارتمانی استفاده شود.

از دیگر مصارف سنگ اسلب چینی لایبید می‌توان به فضایی همچون تی‌وی روم‌ها و سنگ‌های پشت تلویزیون و همچنین لابی‌ها و کف‌سازی لابی‌ها که معمولاً از سنگ‌های طرح‌دار استفاده می‌شود و همچنین در فضای اداری مثل میزها و اتاق‌های مدیریت و همین‌طور در دستگاه‌های پله و بدنه‌های پله در ساختمان‌های مسکونی و یا ویلایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم در مورد فرآوری و تولید این سنگ این است که معمولاً در انواع و اقسام ابعاد و فرآوری‌ها تولید می‌شود برای مثال به‌صورت صیقل، بوشهمر و سندبلاست و به‌صورت تیشه‌ای و همین‌طور هوند معمولاً در بازار تولید می‌شود.

نکته جالب در مورد سنگ اسلب لایبید این است که در سال‌های اخیر سورت رنگی جدیدی از معادن لایبید استخراج شده که شباهت نزدیکی به طرح و رنگ سنگ کلکته ایتالیا می‌باشد که البته زمینه سفید و روشنی طرح کلکته ایتالیا را ندارد ولی از لحاظ رنگی می‌توان جایگزین مناسبی برای این سنگ در کشور خودمان باشد.