فرآوری بوشهمر نوعی فرآوری در صنعت سنگ می باشد که سطح صیقل سنگ را به صورت ناهموار و سوزنی شکل تغییر می دهد. این نوع فرآوری به دو صورت بوشهمر چرمی و یا به صورت بوشهمر تنها اجرا می شود. در فرآوری بوشهمر چرمی سنگ همزمان دونوع فرآوری را نشان می دهد، یعنی سطح سنگ بصورت ناهموار و همراه با سطحی سوزنی شکل است، ولی در فرآوری بوشهمر تنها سنگ سوزنی شکل بوده ولی سطح آن زبر و سخت، و لیزی و نرمی سطح بوشهمر چرمی را ندارد.

فرآوری بوشهمر روی سنگ لاشتر

فرآوری بوشمهر بیشتر بر روی سنگهای لاشتر و کریستال انجام می شود. فرآوری بوشهمر بدلیل ناهمواری که روی سنگ ایجاد می کند می تواند قابلیت سنگ را افزایش دهد و باعث شود در فضای مختلف دیگری کاربرد داشته باشد. سنگ لاشتر به دلیل اینکه در بازار جهانی به خوبی نفوذ کرده و همچنین در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود و همینطور به دلیل درخواست متعدد مشتریان، با فرآوری های مختلفی تولید می شود. به همین خاطر فرآوری بوشهر در سنگهای لاشتر بیشتر دیده می‌شود. فرآوری سندبلاست، بوشهمر، چرمی، هند و صیقل از جمله فرآوری هایی است که می توان در سنگ لاشتر مشاهده کرد. البته تولید سنگ لاشتر در ابعاد و سایزهای مختلف مثل تایل، پترن، تامل، چیزل می توانند با فرآوری های ذکر شده انجام و تولید شود.

مزایای سنگ لاشتر بوشهمر یا بوشهمر چرمی

فرآوری بوشهمر به دلیل اینکه سطح ناهموار و سوزنی شکلی در سطح سنگ ایجاد می کند می توان در کف سازی ها، محوطه سازیها، پیاده روها، در دیوارهای حیاط، نمای ساختمان، در آب نماها، درلابی ساختمان و همچنین در فضاهای مختلفی (که اگر فرآوری به صورت صيقل باشد، نتوان آن را اجرا کرد) می‌توان با فرآوری بوشهمر این مزیت را به سنگ اضافه کرد. نکته مهم در رابطه با فرآوری بوشهمر این است که به خاطر وجود رشته های سوختگی و زنجیره ها در سنگ لاشتر، اجرای این سنگ در فضاهای مرطوب و یا نمای ساختمان می تواند با کمی ترس همراه باشد. ولی به دلیل اینکه لقمه های مخصوص فرآوری بوشهمر در زمان تولید سنگ لاشتر بر روی سنگ انجام می شود، به سبب فشار و ضربه ای که به سنگ در زمان تولید وارد می کند، می تواند قسمت های نرم و ضعیف سنگ را مشخص کند و اگر سنگ از لحاظ جنسیتی ضعیف باشد در زمان بوشهمر شدن شکسته شده و از خط تولید خارج می شود. پس وقتی سنگ لاشتر با این خصوصیت سوختگی و زنجیره‌ای در زمانی که فشار لقمه های بوشهمر وارد می کند سالم از خط تولید خارج شود، تقریبا امتحان خود را پس می دهد و باعث می شود زنجیره های سنگ لاشتر را در زمان تولید از سنگ خارج کند.

تفاوت فرآوری بوشهمر و سندبلاست

از تفاوت های فرآوری سندبلاست با فرآوری بوشهمر می توان این موارد را بیان کرد که فرآوری بوشهمر با توجه به لقمه های مخصوص سطحی سوزنی شکل در سطح سنگ ایجاد می کند و در زمان تولید سنگ باید مراحل بوشهمر شدن انجام گیرد. ولی فرآوری سندبلاست ربطی به زمان تولید این سنگ ندارد. در واقع با فشار ماسه و فلز و یا سنگ و یا مواد های دیگر بر روی سطح سنگ پاشیده شده و سطح سنگ را تقریبا به شکل پشت سنگ تبدیل می کند. با این تفاوت که خط های برش پشت سنگ جای خود را به دانه های خیلی ریز و منظم بر روی سنگ می دهد. فرآوری سندبلاست سطح سنگ را به صورت کلاسیک در آورده و بیشتر در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآوری بوشهمر بر روی چه سایز هایی قابلیت اجرا شدن دارد؟

فرآوری بوشهمر می تواند در ابعاد و اندازه های متفاوت و بر روی سنگهای مختلف انجام گیرد. برای مثال سنگ لاشتر با فرآوری بوشهمر در ابعاد اسلب، تایل های 60 و یا 80 ، یا در سایز های طولی ماننده ۴۰ و ۶۰ و در ابعاد پله و ضخامت های بیشتر، و همچنین در سایزهای ریزتر و یا پترن(سایز های ترکیبی چند تایی) می‌تواند اجرایی شود.