سنگ چینی سفید ازنا مخصوص کفسازی

سنگ‌ چینی سفید ازنا مخصوص کف‌سازی از جمله سنگ‌هایی می‌باشد که بسیار پرطرف‌دار می‌باشد. معدن این سنگ طبیعی در استان لرستان و در 24 کیلومتری شهر دورود و شهر ازنا واقع شده است.

سنگ‌ چینی ازنا مشهورترین سنگ کریستال ایرانی است با زمینهٔ سفیدرنگ که خطوطی نامنظم طوسی و مشکی مورب در این سنگ نمایان است. 

جنسیت متراکم این سنگ باعث شده ساب و براقی بسیار خوبی به خود بگیرد، به‌طوری‌که انعکاس نور بسیار خوبی دارد و با وجود آنالیز بسیار ممتاز جز سنگ‌های کریستال برتر ایران و دنیا محسوب می‌گردد. این سنگ به‌واسطه تراکم رنگ‌های طوسی و سیاه دسته‌بندی می‌گردد. با وجود زمینه روشن و کریستالی شکل، بسیار مناسب محیط‌های کم‌نور می‌باشد.

 سورت‌های دیگر سنگ‌ چینی ازنا نیز همان شفافیت و زیبایی را دارد تنها با این تفاوت که رنگ زمینه آن تیره‌تر و یا خطوط بیشتر است براقی و شفافیت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ ازنا است. ساینده این سنگ اگر از جنس مرغوب باشد شفافیت سنگ‌ چینی ازنا را چندبرابر خواهد کرد. 

سنگ‌ چینی ازنا اغلب به‌صورت اسلب برش داده می‌شود و طرح‌های بوک مچ و فورمچ سنگ‌ چینی ازنا بسیار زیبا است و اکثر مهندسان آرشیتکت از طرح‌های بوک مچ و فورمچ سنگ‌ چینی ازنا برای طراحی و سنگ کف و دیواره‌های لابی و سنگ کف سالن‌های مجلل و تالارها استفاده می‌نمایند.

قیمت

سنگ‌ چینی ازنا نسبت به سایر سنگ‌های مشابه خارجی و داخلی هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمت بسیار مناسب‌تر است.

از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت در سنگ‌ چینی سفید ازنا مخصوص کف‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابعاد سنگ و سورت یک‌دست از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت این سنگ می‌باشد که البته موارد همچون کیفیت فرآوری، سلامت سنگ، شفافیت سنگ، ضخامت سنگ و یا معدن استخراج شده این سنگ در تعیین قیمت نقش دارد.

سنگ‌ چینی ازنا نسبت به بقیه سنگ‌های هم‌شکل خود از سلامت و کیفیت بالاتری برخوردار است و به همین خاطر طراحان و آرشیتکت‌ها تمایل بیشتری به اجرای این سنگ در پروژه‌های خود می‌باشند لازم به ذکر است این سنگ از سنگ‌های با اصالت و شناسنامه‌دار کشورمان ایران می‌باشد که از قدیم تابه‌حال از آن به‌وفور در پروژه‌های قدیمی و پروژه‌های لوکس جدید استفاده شده است.

در حال حاضر به دلیل وجود ماشین‌آلات و ابزارآلات مدرن، این سنگ با ابعاد بزرگ و اسلب در پروژه‌ها استفاده شده.

سنگ‌ چینی ازنا در حال حاضر اکثراً به‌صورت بوک مچ و فورمچ استفاده می‌شود. این سنگ در بازار امروز جزء سنگ‌های لوکس ساختمانی محسوب می‌شود و تقریباً از قیمت بالاتری نسبت به بقیه سنگ‌های همرنگ خودفروخته می‌شود.

تفاوت سنگ‌ ازنا با سنگ الیگودرز

اگر بخواهیم متشابه‌ترین و نزدیک‌ترین سنگ از لحاظ رنگی به سنگ ازنا را معرفی کنیم می‌توان به سنگ الیگودرز اشاره کرد.

سنگ ازنا نسبت به سنگ الیگودرز دارای زمینه روشن‌تر و خطوط طوسی رنگ کمتر می‌باشد لازم به ذکر است سنگ الیگودرز نسبت به سنگ ازنا دارای زمینه کمی تیره تره و خطوط بافتی زرد رنگی در سنگ می‌باشد.